Följ oss på   
Nyheter
Inga nyheter under de senaste 60 dagarna.
Gå till arkivet
 
2014-11-05
Ställ rätt frågor om jobbet
LÄS MER

Tips & Råd
 


Finn ditt unika DU!
Hur ser ditt personliga varumärke ut? Ja, har du ett varumärke? Om du inte vet är det dags att börja fundera kring det. För i din karriär-utveckling och jobbsökning är ditt personliga varumärke en viktig framgångsfaktor. Men för att tänka rätt måste du först bestämma varför du vill bygga eller behöver bygga ditt personliga varumärke. Sedan kommer du att kunna lägga upp en tydligare strategi för hur du ska gå till väga. Börja med att svara på dessa frågor:


Varför vill du bygga och behöver du bygga ett starkt varumärke?
Exempel: Jag vill konkurrera om jobben; utmärka mig som konsult; visa framfötterna på mitt jobb för att kunna avancera; få uppdrag som egen företagare; hitta nya kunder och så vidare. Varför behöver DU profilera dig?

Vad är det som särskiljer dig från konkurrenterna?
Exempelvis när det gäller den befattning du har eller det jobb du gör: Vilka är dina starka sidor? Vilka är dina framgångshistorier? Vilka är dina värderingar? Vad känns allra mest viktigt för dig?

Hur ser andra på dig?
Tala med andra personer och fråga hur de ser på dig, vilken bild av dig har de?
Finns det någon egenskap som de framhåller och som du kan förstärka?
Exempelvis anser de att du är serviceminded, en toppsäljare, en kreativ PR-konsult, en snabbtänkt problemlösare, principfast beslutsfattare …

Vilka tycker du själv är dina unika egenskaper?
Ta med max tre egenskaper!

Vilken egenskap hos dig själv är just den som du allra helst vill spegla och förmedla till din omgivning?

Vilka ord beskriver dig bäst?

Om du skulle behöva göra en slogan till dig själv, hur skulle den låta?

Att bli tydlig för sin omgivning handlar inte enbart om att utmärka sig och vara unik. Akta dig för att bygga en image istället för ett varumärke! Det handlar inte främst om att sälja sig själv, även om det är det som du slutligen eftersträvar med ditt varumärke.

Utgångsläget för dig bör alltid vara din målgrupp, dina relationer och din omgivning.
• Vilket är deras behov av dig?
• Vilka av deras behov kan du fylla?
• Sedan ska du fråga dig:
Kan jag leverera?
Vill jag leverera?
Stämmer deras behov överens med mina värderingar?
Är det detta som jag vill bli känd för?

Tänk på att ditt personliga varumärke ska utgå ifrån dina värderingar, inte tvärtom!
Ditt varumärke och det du står för måste ha betydelse för andra. Det måste vara viktigt. Du måste förstå vad som är viktigt för andra och sedan leverera detta till dem.
Vad som är viktigt beror självklart på omständigheterna och från en situation till en annan. Dina barn är viktiga för dig, dina vänner är mer relevanta för dig än dina ytliga bekanta. En kund tycker att du är viktig för att du inte bara säljer en bra produkt, utan att du själv samtidigt också erbjuder bra kundservice och en hjälpande hand när kunden behöver det som bäst.

Sätt dig in i andras behov av dig
Om du nu vill satsa på karriären: Vad är potentiella arbetsgivare ute efter? Hur tänker rekryteraren vid urvalet av en ny kandidat? Vad skulle ge dem den där extra wow-känslan för en person?

Innan du kan definiera ditt varumärke, behöver du förstå hur andra tänker.
Vilka är de?
Vad vill de ha?
Vad har de behov av?
Vad värdesätter de?
Vad förväntar de sig?

Många kanske är nöjda med att andra beskriver dem som en "trevlig prick", men för att bygga ditt personliga varumärke måste du vara ute efter en något mer definierad framställning av dig själv som person, i ditt yrke och ditt värde för andra.

Läs mer Stäng


Nätverka dig till ett nytt jobb
Se varje nätverkssituation som en möjlighet, oavsett du hämtar barnen och pratar med personalen på dagis eller tränar på ett gym och sitter i bastun.


* Nätverka driftigt.
Sök alltid upp miljöer där du har en chans att få mängder av nya kontakter.

* Förbered en "hisspresentation".
Förbered en kort och koncis presentation av dig själv. Lär den utantill så du är förberedd på hur du ska presentera dig själv för en ny kontakt. Glöm inte att också poängtera vad det är du söker. Ett exempel:
"Hej, jag heter Stina Blom och arbetar på Företaget AB. Jag är en utbildad och driftig marknadsförare. Det skulle vara stimulerande att träffa mindre företag som söker en kvalificerad medarbetare och marknadschef. Kan du tipsa mig om ett sådant företag?"

* Säg tack!
Om någon ger dig en referens eller ett ovärderligt tips så tacka alltid för hjälpen. Du kan ringa och berätta hur det ha gått eller skriva ett litet trevligt tackkort. Det uppskattas säkerligen eftersom vi alltför ofta glömmer bort att säga tack.

* Se till att hitta bra rutiner för ditt nätverksarbete.
Högar av visitkort huller om buller är inte ett effektivt sätt att hantera sina kontakter på. Lägg in visitkorten i ett datorprogram så att det blir hanterligt. Då kan du även skriva små kom ihåg snuttar om personen ifråga, så att du inte glömmer när och var du träffat honom eller henne.

* Nya och lovande kontakter bör följas upp direkt.
Vänta inte med att följa upp. Ring ett samtal, föreslå en lunch eller ett möte. När du träffar någon som du tycker är intressant och verkar kunna hjälpa dig vidare, så smid medan järnet är varmt.

* Jobbmingla med ett mål i sikte.
Gå på konferenser, möten eller träffar för att träffa just sådana kontakter som du behöver. Ha tentaklerna ute, känn av om det är rätt eller fel kontakt för dig. Är det inte det, mingla vidare.

* Sätt mål för dina nätverksmöten.
Gå inte hem utan att ha träffat åtminstone tre till fem nya och spännande kontakter.
Flyt inte bara runt i rummet och dela ut dina visitkort. Så knyter du inga affärsmässiga vänskapsband.

* Ge information till alla.
Se till att ha ett konsekvent utflöde av information till samtliga dina kontakter, men välj frekvens efter hur viktiga de är för dig. En mindre viktig kontakt idag kan bli en ovärderlig kontakt imorgon. Dina mål kommer att ändras över tiden, så även din kontaktyta.

* Lev efter mottot "att ge och få".
Var vaksam, det finns "grabbers". De tar och tar och tar, vill ha all information som du har att ge men ger aldrig tillbaka.

* Fråga ALLTID om du vill använda någon som referens.
Tacka efteråt!

* Var öppen.
Det är ingen idé att gå på en konferens och hänga tillsammans med dina kollegor under pauserna. Du träffar dem ju på jobbet varje dag! Ta chansen och knyt nya kontakter.

* Sträva efter en bra kontaktmix.
Sök inte bara ut personer som har samma profil som du själv. Du får en bredare kontaktyta om du inkluderar unga, äldre, invandrare och svenskar, folk från andra branscher, med andra befattningar, egenföretagare och människor från "all walks of life".

* Skapa inga förutfattade meningar.
Tänk på att alla är olika och var och en kan bli din nya guldkontakt. Alla människor känner andra människor som du också kan ha nytta av.

* Akta dig för att "ta över" andras kontakter.
Gräm dig inte över att någon känner fler folk än du själv! Hantera andras kontakter varsamt.

* Till sist: att nätverka tar tid!
Men att frigöra tid är en fråga om att kunna prioritera. Om du vill ha "fri tillgång" till ditt kontaktnät, så måste du räkna med att avsätta viss tid för att nätverka. Planera bra och avsätt tid till för att samtala, så ska du se att det fungerar.

Läs mer Stäng


Vanliga frågor om CV
Här är de vanligaste frågorna och svaren kring hur du skriver ett bra CV.


Är det sant att en CV endast få vara en A4-sida lång?
Nej, en CV kan mycket väl sträcka sig över två sidor. Tänk på att du ska ha med allting, kompetens, utbildning/kurser, meriter, anställningar, ansvarsområden. Men håll dig till maximalt två sidor, annars blir det för långt. För ett snyggt utseende bör du också tänka på att lämna en marginal runt sidorna och inte skriva med för litet typsnitt. Det ska vara läsbart och tydligt.

Jag har arbetat som uthyrd sekreterare för ett bemanningsföretag. Måste jag skriva ner alla företag som jag arbetat på för deras räkning?
Nej. Fokusera istället på och sammanfatta dina ansvarsområden och vad du utfört under tiden.

Just nu går jag en universitetskurs, ska jag skriva med detta?
Ja, visa gärna att du är intresserad av att utbilda och utveckla dig. Skriv när du är klar och vilka poäng/titel du kommer att uppnå med utbildningen.

Kan jag handskriva min CV, jag har ingen skrivare?
Det skulle jag verkligen inte rekommendera dig att göra. Se till att din CV ser proffsig ut och tänk lite på utformningen. Välj ett snyggt papper, bifoga en bild, skanna in ditt visitkort. Det finns en hel del att göra för att det ska bli intressant och annorlunda.

Hur personlig ska jag vara? Måste jag t ex skriva om jag är gift eller inte?
Nej. Skriv inget om längd, vikt, hälsa såvida du inte söker ett modelljobb. Personligen skulle jag heller inte skiva "Jag är gift med Peter, 32 och har två barn, Lisa, fem och Lotta tre år".
Jag skulle hellre vilja att den som läser min CV fokuserar på mig och min kompetens. Det tycker jag, men det är självklart en smaksak.

Hur vet jag vilken information som är oväsentlig och kan skalas bort?
Exempelvis om du har en hobby, som att sy, läsa, åka skidor. Börjar det bli trångt om plats på pappret skulle jag i alla fall skala bort detta. Det är inget fel i att läsa eller att sy, men ta det hellre vid en eventuell intervju om du blir tillfrågad.

Hur ska jag göra med mina referenser?
Du behöver faktiskt inte ange referenser på din CV. Du behöver inte ens skriva "Referenser kan lämnas vid behov". Det är ju självklart! I de fall företaget vill gå vidare i rekryteringsprocessen så kommer de förmodligen att fråga efter referenser. Ta det då.

Boktips!
Läs mer om hur du skriver effektiva CV och ta del av mängder av inspirerande CV-exempel i "CV-boken - konsten att marknadsföra din kompetens" av Charlotte Hågård.

Läs mer Stäng


Skriv ett proffsigt CV
När du söker jobb kan du behöva flera olika CV som framhåller olika saker om dig. I varje situation där du ska söka ett jobb ska du berätta om de erfarenheter som just det företaget vill höra om.

Kanske behöver du sålla bort kvalifikationer som du tror skulle leda till att du anses som överkvalificerad eller ta fram den kompetens och färdigheter som de vill ha, visa att just du fyller deras behov, allra bäst, bättre än de hundratals andra personer som söker tjänsten. Ingen lätt uppgift, precis! Det här tar tid!


Hur kan du sticka ut och särskilja dig från mängden?
Nu gäller det att framhålla dina egenskaper och kompetenser som "matchar jobbet", samt andra färdigheter som du utvecklat på din fritid och i arbetslivet.

Är du kassör i en förening? Tränar du lydnad med hunden? Jobbar du med välgörenhet eller är aktivt engagerad i den samhällspolitiska debatten?

Man glömmer ofta bort speciella erfarenheter och lite udda kunskaper som inte direkt är jobbrelaterade, men som kan vara minst är lika viktiga för att företaget ska få en uppfattning om dig som person.

När du skriver en CV måste du tänka till, kanske intervjua andra som har jobbat med dig om du känner att du behöver andra infallsvinklar.

Här är några tips på vägen
• Din CV ska profilera dig, det du har gjort och det du kan. Tänk utanför ramarna. "Hallå, här är jag!"
• Ditt CV ska vara en dörröppnare för en framtida intervju. Du kan välja att skriva en kronologisk eller en funktionell CV, men välj ett format som bäst speglar dig och det jobb du vill söka.
• Tänk på den grafiska utformningen. Det kan vara en fördel att ta med ditt fotografi eller särskilja dig på något annat sätt.
• Uttryck varje mening tydligt och klart. Förstår läsaren verkligen vad det är du menar? Har du gett exempel på meriter som direkt kan kopplas till jobbet i fråga?
• Glöm inte dina framgångshistorier! Har du pratat om ansvarsområden? Har du ökat omsättningen? Har du fångat upp nya kunder? Har du förbättrat några rutiner på ditt företag? Lett ett spännande projekt? Rott ett klurigt jobb i hamn?

Viktiga synpunkter att framhålla och ha med i din presentation!
• Tänk utanför ramarna. Det är inte årtalen och befattningarna som är det viktiga. En ny potentiell arbetsgivare är som en ny kund. Han vet inget om dig eller dina meriter.
• Du ska givetvis se till att fylla alla tidsperioder. Har du varit arbetslös ett tag, kanske du har gjort andra saker under tiden, exempelvis gått på en krokikurs, jobbat som praktikant eller passat andras barn?
• Om du tror att åldern kan vara ett hinder, skriv inte ner allt i kronologisk ordning sedan du slutade skolan. Gör en sammanfattning av de första tio, tjugo åren och koncentrera dig på de sista tio årens jobb.
• Glöm inte frivilliga uppdrag som du haft på din fritid. Är du medlem bostadsrättsstyrelsen? Undervisat en kollega i franska? Innehaft annat ideellt arbete?
• Är du medlem i en branschorganisation eller yrkesförening?
• Vad har du för hobby? Säger den något om dig? Klättrar du på höga höjder? Är du orädd för att ta risker? Reser du mycket, är öppen för nya kulturer? Det finns säkert saker som är speciella även för dig.
• Har du med alla jobb, befattningar men också de ansvarsområden du hade?
• Kan du få ihop två – tre bra referenser som verkligen är måna om dig och kan berätta om dina prestationer?
• Kan du lämna arbetsprover som speglar vad du gjort?
• Har du beskrivit dina karriärmål på ett tydligt sätt?
• Skriv ner allt du kan framhålla om dig själv. Även om det till slut inte hamnar på din CV, så är de bra att ha en insikt om allt du verkligen kan och har gjort när du kommer på en intervju eller ska berätta för en headhunter om vem du är.

Nu förstår du säkert också att ett enda CV inte kan gälla som standard för alla jobb. Du måste sätta ett mål med ditt CV och med ditt följebrev för varje jobb du söker. Du måste dra uppmärksamheten till det som företaget vill ha och tona ner det som är oviktigt.

Det räcker inte med att säga – som alla andra gör – "jag är initiativrik och kreativ" även om du är det. Du måste VISA varför du är initiativrik och kreativ och du har bara ett brev och CV att sälja in dig själv på.

Boktips!
Vill du ha mer råd och tips hur du skriver en vinnande Cv rekommenderar vi "CV-boken - konsten att marknadsföra din kompetens" av Charlotte Hågård.

Läs mer Stäng


Gör en lista och bearbeta intressanta företag
Har du sammanställt en lista på de företag du skulle vilja jobba på? Inte? Det är en god idé att börja göra det så tidigt som möjligt i din jobbsökning.

Är du jobbsökare är det en fördel om du undersöker olika företag som kan bli dina potentiella arbetsgivare. Mycket kan du hitta på nätet och på företagens hemsidor. Där hittar du självklart också all kontaktinformation och om du har tur även rätt kontaktpersoner. Om du inte har tänkt på att göra en sådan lista bör du börja nu.


När du har hittat några intressanta företag så kan du göra så här:

Undersök först företaget
Kontakta nu ditt nätverk och hör om någon har jobbat på detta företag eller känner till det. Gå in på företagets hemsida. Du kanske undrar varför är det så viktigt? Men fråga dig då: varför slösa tid att ansöka om ett jobb på ett företag som du inte känner till eller kanske inte vill jobba för? All information du kan få fram är av värde. Du kanske får höra negativa eller positiva saker om företaget, men då vet du i alla fall.

Matcha dig själv mot företag
Det finns flera fördelar med att undersöka en potentiell arbetsgivare. För det första vill du inte slösa med tid om företaget inte passar dina syften och dina karriärmål. Även sett i ett längre perspektiv så vill du hitta ett jobb där du känner att du kan stanna. Trivs du inte så är det varken bra för företaget eller för dig.

När du väljer företag
Hur kan du matcha dina önskemål mot ett företag? För det första finns det listor över bra och åtråvärda arbetsgivare, som dels behandlar sin personal på ett bra sätt och dels uppfyller sina finansiella mål. Det finns också kategorier som Bästa Mångfaldsföretag, Bästa Humanitära Företag osv. Kanske något att fundera över? Om företaget matchar dig och dina jobbehov, så kan du alltid göra en spontanansökan och presentera dig. Därefter ska du hålla öronen öppna. Hur kan du knyta bra kontakter som arbetar på företaget idag? Hur ska du gå tillväga?

Hitta företagsinformation
När du anser att ett företag är en god matchning för jobbsökning, behöver du försäkra dig om saken. Information kan du hitta på många ställen:

Virtuella karriärnätverk presenterar företag. Där kan du söka och hitta information om nyanställda, lediga jobb och även finna nya kontakter som arbetar på företaget och är med i samma nätverk. Du kan också få fram en del statistik den vägen.

Företagets egen hemsida kan vara en resurs. Se vem som sitter i ledningsgruppen och styrelsen. Du kan läsa pressreleaser, årsbokslut, hitta kontaktinformation och se hur företaget själv vill presentera sig.

Du kan Googla anställda, för att lära känna dem bättre. Vilka nätverk är de med i? Vad skriver de om sig själva och sin karriär?

Leta efter jobben just där
Genom webbaserade nätverkskontakter kan du få mycket insiderinformation, tips om jobb som inte ens är utannonserade och tips om anställda som ska sluta. Då kan du ligga steget före och kan ta tag i saken redan innan de sätter in en jobbannons.

Hitta de rätta kontakterna
Du behöver nu hitta folk på företaget som kan hjälpa dig att få in en fot. Det gör du genom ditt vanliga sociala nätverk, dina nätverkskontakter eller ditt webbaserade nätverk. Använd alla tips och referenser du får. Hittar du en person på exempelvis nätverket LinkedIn som arbetar på ett spännande företag är det faktiskt inte fel att spontant och direkt ut fråga om lediga jobb. Säg att du vill jobba där och är mycket intresserad. Du anar inte hur mycket hjälp du kan få genom att göra detta. Du behöver inte känna dig påträngande. Alla söker jobb via nätverk och kontakter.

Läs mer Stäng


Använd jobbsökarsajter till din fördel
Det finns många sätt att söka jobb idag och ett viktigt verktyg är alla de jobbsökarsajter som finns på marknaden. Men det är viktigt att du vet vilka sajter som passar dig och de jobb som intresserar dig. En viktig fråga är hur du kan du presentera din profil bäst för att matchas ihop med rätt jobb?


Det finns bra jobbsökarsajter, så kallade allroundsajter, som indexerar alla platsannonser från jobbsajter, bemannings- och rekryteringsföretag, nyhetssajter samt privata och offentliga sektorn, tidningar m.m.
Olika sökmotorer erbjuder olika tjänster från att enkelt och effektivt organisera ditt jobbsökande, bevaka och automatiskt bli meddelad om nyinkomna annonser som matchar just dina sökkriterier till att spara CV och din profil och organisera dina jobb och enkelt hantera dina sökningar.

Självklart ska du söka brett, men tänk på att det kan vara bättre att du smalnar in dig på precis det jobb du vill ha än att gå brett och kryssa för allahanda jobb som du kan klara av.

De största allroundsajterna för jobbsökning är:


Monster.se »
Här kan du söka jobb i Sverige och internationellt, skapa din egen profil, lägga in ditt CV, få råd och tips samt abonnera på RSS-feeds. Monster bevakar jobb från olika källor.

Careerbuilder.se »
Här kan du söka jobb i Sverige och övriga Norden, skapa din profil, lägga in din CV, få jobbrekommendationer och abonnera på jobbmejl.

Stepstone.se »
Bra allround sökmotor som bevakar jobb i Sverige och övriga Europa. Karriärcenter med råd och tips, nyhetsbrev om karriär och du kan även registrera din CV och skapa en jobbagent som bevakar just ”dina jobb.”

Merajobb.se »
Bra allroundsajt som bevakar jobb i hela Sverige. Förutom att du kan söka jobb inkluderar tjänsten att skapa profil, lägga in CV, ta emot e-post, blogg, presentation av bra arbetsgivare, karriärguide.

Workey.se »
En bra svensk sökmotor som även erbjuder arbetsgivarprofiler och ett eget jobbsökarkonto där du kan spara dina sökningar.

Karriärguiden.se »
Erbjuder jobbevakning inom olika sektorer med jobbsökning och CV-registrering. Här hittar du också deras nischade sajter för bland annat offentlig sektor, sälj-, it-, chefsjobb m.m.

Careerjet.se »
Har en sökfunktion som hämtar resultat från ett stort antal jobbförmedlingssajter på webben

Läs mer Stäng
Våra Jobbcoacher


Gunnel Wahlquist - Stockholm, Linköping